ویژگی های خاص امام زمان

در مورد خصال اخلاقی حضرت مهدی علیه السلام، به طور خاص، روایات متعددی از طریق شیعه و اهل سنّت نقل شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. امام علی علیه السلام در پاسخ مردی که از ایشان درباره نژاد و تبار امام مهدی علیه السلام پرسیده بود، می‌فرماید:
مِنْ بَنی هاشِمٍ مِنْ ذُرْوَهِ طَوْدِ العَرَبِ، وَ بَحْرِ مَغِیضِها إِذا وَرَدَت، وَمَخْفِرِ أَهْلِها إذا اُتِیَتْ، وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِها إِذَا اکْتَدَرَتْ، لایَجْبُنُ إِذَا المَنایا هَکَعَتْ، وَ لایَخُورُ إِذَا المَنُونُ اکْتَنَعَتْ، وَ لایَنْکِلُ إِذَا الکُماهُ اصْطَرَعَتْ، مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغامَهٌ حَصِدٌ مِخْدَشٌ ذِکْرٌ، سَیْفٌ مِنْ سُیُوفِ اللّهِ، رَأْسٌ، قُثَمٌ، نَشُؤَ رَأسُهُ فی باذِخِ السُّؤْدَدِ وَعارِزُ مَجْدِهِ فی أَکْرَمِ الَْمحْتِدِ، [… ]أَوْسَعُکُمْ کَهْفا، وَ أَکْثَرُکُمْ عِلْما، وَ أَوْصَلُکُمْ رَحِما. [۱]
او از بنی هاشم [و] از [خاندانی است که همواره] بلندترین قله ها، پرآب ترین دریاها، مطمئن ترین پناهگاه‌ها و خالص ترین معدن‌های عرب [بوده] است. هنگامی که مرگ شبیخون زند او را ترسی در دل نباشد و چون مرگ روی نماید سستی و ناتوانی از خود نشان ندهد. و به هنگام زورآزمایی دلیران عقب نشینی نکند. او تلاش کننده خستگی ناپذیر، پرتوان، پیروزمند، شیر بیشه شجاعت، برکننده ریشه ستمگران، پشتوانه ای استوار، دلاوری قدرتمند، شمشیری از شمشیرهای خدا، سالار و پرخیری است که در خاندان جلالت و شرف بزرگ شده و ریشه مجد و بزرگواری اش در اصیل ترین ریشه هاست. [… ] پناهگاه او از همه شما گسترده تر، دانش او از دانش همه شما فزون تر و لطف او به خویشانش از همه شما بیشتر است.

۲. ابن حماد در کتاب خود، از یکی از راویان اهل سنّت در مورد ویژگی‌های امام مهدی علیه السلام چنین نقل می‌کند:
عَلامَهُ المَهدِیِّ أَنْ یَکُونَ شَدیدا عَلَی العُمّالِ جَوادا بِالمالِ رَحیما بِالمَساکِینِ. [۲]
نشانه مهدی این است که بر کارگزاران [دولت خویش]، سخت گیر، بسیار بخشنده و با مستمندان، مهربان است.

۳. امام باقر علیه السلام در توصیف ویژگی‌های امام مهدی علیه السلام می‌فرماید:
إِنَّ الدُّنیا لاتَذْهَبُ حَتّی یَبْعَثَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَجُلاً مِنّا أَهْلَ الْبَیْتِ یَعْمَلُ بِکَتابِ اللّهِ لایَری فِیکُمْ مُنْکَرا إلاّ أَنْکَرَهُ. [۱]
پایان جهان فرا نمی رسد تا اینکه خداوند گرامی و بلندمرتبه مردی از ما اهل بیت را برانگیزد. او به کتاب خدا عمل می‌کند و هیچ منکری را در شما مشاهده نمی کند مگر اینکه با آن مخالفت می‌کند.
چنان که ملاحظه می‌شود ویژگی‌های موعود اسلامی چنان دقیق و بی کم و کاست بیان شده است که زمینه هرگونه اشتباه و خطا در تشخیص مصداق حقیقی این موعود را از بین می‌برد و راه را بر مدعیان دروغین می‌بندد.
امیدواریم که خداوند متعال توفیق دیدار شبیه ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله و طاووس اهل بهشت را روزی همه ما گرداند.

———-
[۱]: محمّد بن ابراهیم نعمانى، کتاب الغیبه، تحقیق: على اکبر غفارى، تهران، مکتبه الصدوق، [بى تا]، باب ۱۳، صص ۲۱۲-۲۱۴، ح۱.
[۲]: معجم أحادیث الاءمام المهدى علیه السلام، ج۱، ص ۲۴۲، ح ۱۵۲.

[۱]: الکافى، ج ۸، ص ۳۹۶، ح ۵۹۷.
[معرفت امام زمان علیه السلام و تکلیف منتظران – جلد ۱، صفحه ۵۰]

افکار خود را به اشتراک گذارید